woensdag 21 december 2016

Een boekenhoes in kurk


Ik neem alle dagen de trein, een ideaal moment om te lezen. In mijn tas zit dan ook steeds een boek. Ik haal meestal mijn boeken uit de bib, en zo nu en dan mag ik ook een boek lenen van iemand. En al draag ik altijd zorg voor mijn boeken, voor een geleend boek nog extra. Daarom maakte ik een boekenhoes, zodat ik ongegeneerd die boeken heen en weer kan dragen zonder dat ik mij zorgen moet maken over ezelsoren.
Prompt eiste ook dochter- en zoonlief hun exemplaar op. In aanloop naar de feestdagen kan ik die dwingende wensen uiteraard niet negeren ;-).


Bij het maken trok ik zo nu en dan een foto. Zo hoef je het denkwerk niet opnieuw te doen, zou je er ook eentje willen maken. Doordat kurk niet moet afgewerkt worden, is dit een snel-klaar-cadeau waar je mee kan scoren tijdens de feestdagen!



Benodigdheden: 
- kurkleer: 27 cm hoog x 55 cm breed (de restjes gebruik ik voor een bladwijzer)
- tassenband: 60 à 65 cm
- een lintje voor de bladwijzer

1. Knip de kurk op maat:
Mijn lap is 55 cm breed en 27 cm.  Ik wou vooral dat mijn dikke boeken en de boeken van Roald Dahl die onze kinderen graag lezen, erin passen.
De zijflap rondde ik af.

2. Stik de bovenflap naar binnen met een breedte van 9 à 10 cm. Stik enkel bovenaan en onderaan zodat de cover van het boek erin geschoven kan worden.

3. Voor het gemak zorgde ik ook voor een bladwijzer:
- knip een lapje van 4 cm breed en zo'n 10 cm lang
- knip nog 2 kleine stukjes vilt van 4 cm breed en 1 cm hoog. Deze gebruik je om het lintje vast te zetten.
- het lintje zelf is zo'n 12 à 15 cm lang.
Leg de bladwijzer met de verkeerde kant naar boven; leg vervolgens het lintje met het uiteinde erop en dek af met een klein stukje kurk. Stik netjes vast met een vierkantje.
Doe nu ook hetzelfde op de boekenkaft. Hiervoor meet je af waar je het lintje wil. Ik plaatste het ongeveer in het midden van de kaft.



4. Tassenband voorbereiden
Om te vermijden dat de tassenband begint te rafelen, stik je best de uiteinden flink af met een zigzag. Schuif 2 passanten over één van beide uiteinden, vouw zo'n 2 à 3 cm en stik stevig vast.


5. Stik nu ook de tassenband aan.
Meet het midden (in de hoogte) van de boekenhoes af en leg de tassenband zo dat de passanten in de richting van de omgestikte zijde liggen. Behoud een afstand van zo'n 8 à 9 cm van de rand. Stik midden achteraan vast. Ik zorgde ervoor dat ik netjes onder het vierkant van de aangestikte bladwijzer bleef.
Tip : om te vermijden dat de tassenband niet blijft zitten waar het hoort, kan je deze vastkleven met wondertape daar waar je nadien overstikt.



Voilà, er kan bij ons weer flink gelezen worden...


4 opmerkingen :

  1. Prachtig! En super gemaakt! Top!!! Dank je wel voor de handleiding, dit ga ik ook maken voor mijn borkenwormpje ��

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel leuk! inderdaad snel klaar en toch enorm tof resultaat! Komt op mijn to do lijst :-)

    BeantwoordenVerwijderen