donderdag 9 april 2015

Het 1-uur-rokje

Het is plots lente en de meisjes zijn uit hun rokjes gegroeid!
Ken je dat gevoel?






Volgens deze methode maak je een rokje in 1 uur tijd. Minder zelfs want terwijl ik dit rokje maakte, stak ik nog een wasmachine in, zette verse gemberthee en checkte ik even snel mijn mails. en nam ik foto's van de verschillende stappen.

Wat heb je nodig?
- stof
- patroon van een rokje
- elastische tailleband


Je vertrekt vanuit een patroon. Als het patroon een tailleband met elastiek voorziet, hoef je het patroon niet aan te passen. Je kan gewoon het deel van de tailleband en de elastiek weglaten en dat vervangen door de elastische tailleband.

Is het patroon voorzien op een rits in de naad, dan moet je het patroon wel wat aanpassen.
Het belegdeel laat je weg.
Belangrijk is dat de bovenste rand wat verbreedt (van zowel het voorpand als het rugpand met enkele centimeters (in totaal zeker 4 cm breder dan de heupbreedte)).

De verbrede taille verbind je met een lat met onderste rand van je rokje. Als je de taille niet verbreedt, riskeer je dat je dochter de rok niet over haar achterste kan trekken.

Voor het rokje op de foto maakte ik de klokrok voor kinderen uit 'Allemaal rokjes'. . Ik nam maat 8 jaar over maar voor de taille nam ik maat 10 jaar.



Je neemt dit patroon uit papier over op stof. Voorzie bij het knippen 1 cm naadwaarde langs alle kanten.

Nu kan je beginnen te stikken.

Stik de zijkanten van de rok aan elkaar.

Zigzag (of overlock) de zijkanten samen.
Zigzag (of overlock) de bovenkant en onderkant van de rok.

De lengte van de elastische tailleband is gelijk aan de omtrek van de taille van het meisje. Laat geen extra naadwaarde.


Stik de korte uiteinden van de taillebanden op elkaar. Plooi de uiteinden naar links en rechts en zigzag.


Om de elastische tailleband mooi te verdelen over de rok, verdelen we zowel de rok als de elastische tailleband in 8 gelijke delen die we aanduiden met speldjes.




Speld nu de speldjes op elkaar.
De tailleband komt over de bovenste rand van het rokdeel, net voldoende om de zigzagsteek (of overlocksteek) te bedekken.


Tijdens het stikken (met een zigzagsteek) rek je de elastiek een beetje uit zodat de elastiek en de stof van de rok mooi plat op elkaar liggen.



Stik de zoom van het rokje en klaar!!












2 opmerkingen :